Nieuwe secundaire school in Peer
#LeerBreed
T-shaped
leren
T-shaped leren draait om het opbouwen van expertise in de vakken die jouw basis leggen voor later. Daarnaast moedigen we je aan om verder te denken en je horizon te verbreden. Waarom? Omdat we geloven dat de wereld niet bestaat uit slechts één onderwerp. Door linken te leggen met andere expertisegebieden, word je niet alleen een meester in jouw vakgebied, maar ook een probleemoplosser die flexibel kan denken.
Ben je klaar om je expertise te vergroten, je grenzen te verleggen en je concentratie te verbeteren? T-shaped leren is de sleutel tot jouw succes!
Door in- en uitzoomen in onze school te bevorderen, bieden we een gebalanceerde leertijd waarin jongeren diepgaande expertise ontwikkelen in hun vakken en tegelijkertijd een breder begrip van de wereld om hen heen opbouwen.
Zo zal je sommige momenten in stilte geconcentreerd werken aan je lesplanning. Dat is 'inzoomen'. Maar we willen ook begrijpen hoe dingen buiten onze lessen met elkaar verband houden. Dat is 'uitzoomen'.
Door beide manieren van leren te combineren leer je zelf wanneer je best focust en wanneer uitzoomen je juist verder helpt.
In- en uitzoomen
Grote lesblokken
Concentratie en focussen is voor jongeren vaak een uitdaging. Vooral als je lange dagen hebt met veel verschillende vakken. Daarom zet FLOW Highschool grotere lesblokken in die je concentratiespanne zullen bevorderen. Minder vakken op één dag betekent meer tijd om je echt te verdiepen in de stof en om te genieten van een diepgaande leerervaring.
Dit ligt volledig in de lijn van het T-shaped leren.
Dankzij de ontwikkeling van onze hersenen kunnen jongeren zich voor een steeds langere periode concentreren. Toch is het voor niemand haalbaar om de hele dag door gefocust te blijven.
In FLOW Highschool leren we jongeren hun aandachtsspanne gericht in te zetten. De grote lesblokken bestaan uit drie fases waarbij je afwisselt tussen in- en uitzoomen. Bij het inzoomen leer je je aandacht te focussen op de essentie van de les. Bij het uitzoomen leer je verbanden leggen met andere domeinen, andere vakken of toepassingen die je helpen om het nut van de leerstof in te zien.
Wie goed leert focussen, leert ook efficiënt leren en plannen.
Focussen
Een gevarieerd lesblok biedt heel wat meer mogelijkheden. Elk lesblok is dan ook opgebouwd uit 3 vaste fases: concrete situatie - abstractere leerinhouden - verbreden van de leerstof. Vooral de laatste fase is belangrijk om linken bloot te leggen met andere domeinen,
maar ook om dieper te kunnen leren.
Jongeren krijgen kapstokken aangereikt om nieuwe leerstof aan vast te hangen. Door actiever aan de slag te gaan en met voorbeelden te werken wordt de leerstof levendiger en wordt de praktische inzetbaarheid duidelijker.